Fra tradisjonell telefoni til IP-Telefoni og samhandling: En enkel vei å gå! (Norwegian marked only)

Trenden vi ser i markedet når det gjelder telefoni i dag er at flere og flere velger bort tradisjonell telefoni basert på PBX løsninger.

Grunnen er i hovedsak at tradisjonelle PBX løsninger er kostbare i drift og har betydelige lisenskostnader som løper over tid.

Allikevel er dette et stort steg for mange. Grunnene til dette kan være mange.
·         Det kan være vanskelig å finne ut hvilken leverandør som har det beste produktet.
·         Det kan være vanskelig å se de totale kostnadene og gevinsten ved en overgang.
·         Det kan være vanskelig å planlegge en effektiv overgang til IP-Telefoni.

Men det finnes lys i tunellen. Dette er ikke så komplisert som det kan virke.
IP-Telefoni (VoIP/SIP trunk) finnes i dag i ferdige produkter fra de fleste skandinaviske teleoperatørene.
Telenor, Netcom, TDC, Ventelo etc. har alle slike produkter.
Jeg har selv erfaring med flere av disse og de leverer alle meget stabile produkter.


Hvordan velge?
De fleste velger å gå videre med sin eksisterende partner på telefoni.
Har du f.eks. avtale med Telenor på mobilt bedriftsnett kan det enkleste være å også bestille IP-telefoni fra Telenor. Tilsvarende for de andre leverandørene.

Hva sparer du?
Tradisjonell telefoni er gjerne basert på en vedlikeholdsavtale og lisenser. Man betaler for antall enheter man har tilknyttet sentralen, lisenser for ACD(Køer), Talefunksjonalitet og tastevalg (IVR) o.l.
Ved IP-telefoni er kosten basert på hvor mange kanaler/brukere som trenger telefoni.
IP-telefoni prises gjerne som en pris pr bruker/kanal pr måned.
Benytter du i tillegg samhandlingssystemer som for eksempel Microsoft Lync så vil også behovet for fast-telefoner forsvinne. Du vil da benytte en klient (softphone) for å besvare samtalene og man kan kombinere dette med mobiltelefoner.

Stabilitet?
Erfaring med IP-telefoni over de siste årene viser at dette er svært stabile løsninger.
Du reduserer antall komponenter og dermed også antall potensielle feilkilder.
Kunder som i en periode har hatt redundans på IP-telefoni velger i noen tilfeller bort redundansen da det er svært lite nedetid på IP-telefoni fra de mest kjente leverandørene.

Er nettverket ditt klart for IP-telefoni?
Før man vurderer en overgang bør man ta en vurdering om internt nettverk er klart for IP-telefoni, og eventuelt video. Dette finnes det mange guider og blogger om hvordan man verifiserer dette.
Generelt er de fleste nett i Skandinavia klare for dette da intern båndbredde sjelden er noe utfordring men det anbefales å verifisere dette før man tar steget videre.


Hvordan planlegge en overgang?
Man trenger en oversikt over hvor mange samtidige samtaler man har inn og ut av systemet på dagens løsning. Dette tallet vil peke på hvor mange kanaler du trenger å bestille på din sip trunk.
Du vil også trenge en samhandlingsløsning som kan ivareta samtalene inn og ut fra sip trunk.
Microsoft Lync, Cisco er ledende på dette området.
Videre må man ta en avgjørelse på om eksisterende nummerserie skal porteres over til IP-telefoni eller om man skal opprette en helt ny nummerserie.
Ved portering meldes dette inn i bestillingsrutinene til utvalgte leverandør.
Samhandlingsløsningen settes da opp slik at numrene til den enkelte i bedriften beholdes.
Ved ny nummerserie sendes tilsvarende bestilling til leverandøren av IP-telefoni.
Nye nummer tildeles da fortløpende til de ansatte i de samhandlingsløsning.
Ved avtalt tidspunkt flyttes da samtalene over til ny SIP-trunk inn mot bedriften.
Tidspunkt avtales med leverandøren av IP-telefoni og kan angis i bestillingen.

Dette er i hovedsak det man vil trenge for å planlegge en overgang. Håper det kan være til nytte. 






Comments

Popular Posts